Aventus wint YouTube-wedstrijd Sense Oost

 

Bekijk op YouTube de winnende filmpje van #sensedurftevragen2016: 1e prijs, 2e prijs en 3e prijs.

Het winnende filmpje van de YouTube-wedstrijd Sense Oost-Nederland is gemaakt door leerlingen van ROC Aventus in Deventer. Chelsea Egberink, Niquelle Frens, Ashley Hendriks en Sanne Holterman gingen er met de hoofdprijs vandoor: een bedrag van 500 euro. De prijs werd in de klas uitgereikt door vloggersduo De Labratten. Zij maakten er een bijzondere uitzending van op en rond het schoolgebouw. Bekijk hieronder de uitzending van De Labratten.

Selectiecriteria
Audiovisuele richtingen van ROC’s in Gelderland en Overijssel die deelnamen aan de wedstrijd, kregen in de maand oktober de tijd om met de filmpjes aan de slag te gaan. De filmpjes moesten duidelijk maken dat het belangrijk is om vragen te stellen over seksualiteit, want zo voorkom je poblemen. De officiële wedstrijd duurde van 1 november – 1 december 2016. In deze periode konden de leerlingen hun filmpje op YouTube plaatsen en zoveel mogelijk views verzamelen.

Oordeel jury
De 10 filmpjes met de meeste views zijn door een deskundige jury beoordeeld op hun educatieve boodschap, overtuigingskracht en originaliteit. In de jury zijn inhouds- en communicatiedeskundigen van Soa Aids NL, Rutgers, UvA en GGD vertegenwoordigd. Over het winnende filmpje zegt de jury: “Een geloofwaardig filmpje. Het maakt duidelijk met welk soort vragen een jongere kan rondlopen. Origineel is de manier waarop je als kijker de hoofdpersoon letterlijk volgt. Je wordt nieuwsgierig gemaakt: welk probleem speelt hier? Ook is de angst/twijfel van de hoofdpersoon (om te vragen) voelbaar.”