Onderzoek basisschoolleerlingen

Uit onderzoek van Rutgers en het NOS Jeugdjournaal blijkt dat basisschoolleerlingen interesse hebben in seksualiteit, maar er nog (te) weinig over praten. Hier ligt een kans voor scholen.

Interesse
De interesse voor seksualiteit lijkt groter dan de aandacht die het onderwerp krijgt op school. Slechts een kwart van de kinderen zegt les te krijgen over seksuele grenzen (25%) en over seksuele diversiteit (27%). En dat terwijl ongeveer de helft aangeeft interesse te hebben in onderwerpen als: voortplanting (50%), veranderingen in de puberteit (52%) en verschillen tussen jongens en meisjes (49%). Driekwart is nieuwsgierig naar verliefdheid (73%). Van de kinderen is 57% wel eens verliefd geweest en heeft 44% wel eens verkering gehad.

Weerbaarheid
“Kinderen komen tegen het einde van de basisschool in de puberteit, worden verliefd en komen in aanraking met seksueel getinte beelden in de media. Daarom is het belangrijk dat er thuis en op de basisschool al uitgebreid aandacht is voor deze onderwerpen,” zegt directeur Ton Coenen van Rutgers. “Onderzoek uit 2011 laat zien dat lessen over deze thema’s bijdragen aan de seksuele weerbaarheid van kinderen.”

Hoge deelname
Aan het onderzoek deden 1.000 kinderen tussen 9 en 12 jaar mee. De resultaten werden gepresenteerd op de eerste dag van de ‘Week van de Lentekriebels’ (14 maart), een landelijke projectweek waarin basisscholen relationele en seksuele vorming geven. Het is voor het eerst dat kinderen van 9-12 jaar zelf zijn bevraagd over onderwerpen rond seksualiteit. De vragenlijst vulden zij in samen met hun ouders.